https://ctt.ug.edu.pl/wp-content/uploads/2020/10/dotacja1539003650.png
Z przyjemnością informujemy, że w dn. 20 października 2020 r. Laboratorium Badawczo – Wdrożeniowe Katedry Biotechnologii Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii UG i GUMed uzyskało akredytację Polskiego Centrum Akredytacji.
https://ctt.ug.edu.pl/wp-content/uploads/2020/11/Przechwytywanie1.jpg
Akredytacja: AB 1760
Data ważności certyfikatu: 19-10-2024
Akredytacja od: 20-10-2020
Przygotowania do uzyskania certyfikatu trwały od 2016 r. i rozpoczęły się od przyznania przez Urząd Patentowy RP dla Zespołu Badawczego Pani prof. dr hab. Ewy Łojkowskiej patentu nr PL223540. Opatentowana metoda umożliwia wykrywanie obecności bakterii pektynolitycznych w materiale siewnym i sadzeniakowym, dzięki czemu materiał ten może otrzymać odpowiednie certyfikaty/paszporty potwierdzające poziom zdrowotności. Ziemniak jest jedną z głównych roślin uprawnych, a jego produkcja, przetwórstwo i eksport stanowią bardzo ważny segment gospodarki rolnej. Uprawy mogą być narażone na takie choroby jak między innymi „czarna nóżka” czy „mokra zgnilizna”. Bakterie pektynolityczne powodujące ww. choroby przyczyniają się w znacznej mierze do obniżenia plonów ziemniaków i wysokich strat ekonomicznych. Sposób może być zastosowany do przeprowadzenia badań przesiewowych sadzeniaków ziemniaka pod kątem obecności patogenów, co ma duże znaczenie w ochronie upraw jeszcze przed pojawieniem się choroby w trakcie sezonu wegetacyjnego.
Kolejnym etapem prac było przystosowanie wykonywania metody w oparciu o certyfikat ISO 17025. Certyfikat potwierdzający wdrożenie przez Laboratorium Badawczo-Wdrożeniowe systemu zarządzania jakością ISO wg normy PN-EN ISO/IEC 17025:2005+Ap1:2007 uzyskano w 2018 r. dzięki środkom pozyskanym przez MWB UG i GUMed w ramach projektu MOBI4Health pt. Center of Molecular Biotechnology for Health Life – Biotech solutions bringing health to living organisms and environment supported by mass spec-focused research platform, finansowanego w ramach 7 Programu Ramowego UE (FP7-REGPOT-2012-2013-1) oraz projektu STARBIOS2 (EU HORIZON 2020 „Structural Transformation to Attain Responsible BIOSciences”).
Ostatni etap prac rozpoczął się w lipcu 2019 r. od uzyskania dofinansowania z programu Inkubator Innowacyjności 2.0, kiedy to Komitet Inwestycyjny programu zatwierdził w dn. 02 lipca 2019 r. finansowanie prac przedwdrożeniowych związanych z uzyskaniem certyfikatu PCA.
Prace obejmowały w pierwszej kolejności walidację metody poprzez sprawdzenie takich parametrów jak dokładność wyników, powtarzalność, specyficzność, liniowość, zakres, granica wykrywalności, precyzyjność, odtwarzalność i elastyczność, następnie zaprojektowanie i wdrożenie Systemu Zarządzania wg normy PN-EN ISO/IEC 17025:2018-02 Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących oraz trójstopniową ocenę przeprowadzoną przez auditorów i ekspertów Polskiego Centrum Akredytacji obejmującą przegląd dokumentacji, wizytację wstępną oraz ocenę na miejscu połączoną z obserwacją wykonywanych badań.
Za koordynację całości prac związanych z uzyskaniem przez Laboratorium akredytacji odpowiedzialni byli: prof. dr hab. Ewa Łojkowska, dr Wojciech Śledź (kierownik ds. technicznych), dr Natalia Kaczyńska (kierownik ds. jakości), dr Agata Motyka -Pomagruk (zastępca kierownika ds. jakości) oraz mgr Weronika Babińska.
Bezpośrednimi odbiorcami opracowanej metody są przede wszystkim firmy zajmujące się produkcją ziemniaków sadzeniaków, które poszukują szybkiej i efektywnej metody badania przesiewowego w kierunku obecności bakterii powodujących wyżej wymienione choroby tj. „czarna nóżka” i „mokra zgnilizna”.
Akredytacja PCA jest obiektywnym dowodem na to, że podmiot prowadzący działalność działa zgodnie z najlepszą praktyką. To również instrument, który ogranicza liczbę wadliwych usług oraz obniża koszty kontroli i produkcji. Jest to także niezbędne narzędzie w procesie podejmowania decyzji oraz zarzadzania ryzykiem. Zainteresowani odbiorcy będą mogli zaoszczędzić czas i pieniądze poprzez wybór akredytowanego, a zatem kompetentnego dostawcy usług. Uzyskanie certyfikatu wiąże się tym samym z większą liczbą zleceń a co za tym idzie zwiększeniem przychodów i szansą na stanie się konkurencją dla zagranicznych laboratoriów wykonujących podobne badania.
Przygotowanie Laboratorium do akredytacji PCA i cały proces akredytacji sfinansowano w ramach programu: Inkubator Innowacyjności 2.0 realizowanego przez UG w Konsorcjum z Politechniką Gdańską, Gdańskim Uniwersytetem Medycznym oraz Excento Sp. z o.o. w ramach projektu pozakonkursowego:
„Wsparcie zarządzania badaniami naukowymi i komercjalizacja wyników prac B+R w jednostkach naukowych i przedsiębiorstwach”, Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014−2020 (Działanie 4.4).
Szczegółowe informacje oraz Zakres Akredytacji znajdują się na stronie internetowej PCA: