Projekty zrealizowane

reSEArch-EU

Realizacja: 1.02.2021-31.12.2023

Ogólnym celem projektu reSEArch-EU (Reinforce Sustainable Actions, Resilience, Cooperation and Harmonisation Across and by the SEA-EU Alliance) jest rozwój sojuszu SEA-EU w kontekście badań i innowacji, współpracy z otoczeniem, w tym w szczególności z biznesem. Konsorcjum było finansowane w ramach Inicjatywy Uniwersytetów Europejskich Komisji Europejskiej i miałona celu ukierunkowanie i poprawę wzajemnej wiedzy oraz budowanie wspólnej tożsamości wśród studentów, naukowców i pracowników wszystkich instytucji partnerskich. reSEArch-EU był równoległym projektem wspierającym, mającym na celu zwiększenie potencjału infrastruktury badawczej, rozszerzenie wzajemnych powiązań partnerów SEA-EU oraz szersze zaangażowanie interesariuszy.

Zadania CTT UG:

Zebranie potencjału technologiczno-wdrożeniowego konsorcjum SEA-EU;
Stworzenie wspólnej bazy patentowej;
Przygotowanie raportu dot. analizy kapitału intelektualnego Partnerów konsorcjumSEA-EU – tj. zasobów, potencjału technologicznego, aktywności badawczo-rozwojowych decydujących o zdolności dotworzenia i rozwoju technologii.

Przygotowanie serii warsztatów z zakresu ochrony własności intelektualnej;

logo research sea-eu

Wspieranie procesów konsolidacji uczelni

Realizacja: 2021-2023

Projekt realizowany wspólnie przez Gdański Uniwersytet Medyczny, Politechnikę Gdańską oraz Uniwersytet Gdański w ramach Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita.

Zadania CTT UG:

Przeprowadzanie prac inwentaryzacyjnych dotyczących zadań oraz procesów komercjalizacji obecnie realizowanych na 3 uczelniach (CTT i SPV).

Analiza możliwości oraz potencjalnych scenariuszy konsolidacji działalności CTT i SPV.

Przygotowanie projektu uwspólniania zasad i procesów zarządzania własnością intelektualną.

Opracowanie koncepcji współpracy 3 uczelni w zakresie ochrony patentowej.

Określenie ram wspólnej obsługi procesów komercjalizacji wyników badań (komercjalizacja bezpośrednia i świadczenie usług badawczych).

Opracowanie założeń konsolidacji działalności spółek celowych.

Opracowanie założeń dla integracji narzędzi i zasobów IT (współnych dla CTT oraz SPV).

FarU GUMed PG UG Logo

Inkubator Innowacyjności 2.0

Realizacja: 1.02.2019-31.07.2020 r.

Celem projektu Inkubator Innowacyjności 2.0 było wsparcie procesu zarządzania wynikami badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności w zakresie komercjalizacji. Realizacja programu przyczyniła się do promocji osiągnięć naukowych, zwiększenia ich wpływu na rozwój innowacyjności oraz wzmocnienia współpracy między środowiskiem naukowym a otoczeniem gospodarczym.

Zrealizowane prace przedwdrożeniowe z zakresu:

Zwiększenie potencjału wdrożeniowego przyjaznego środowisku biopreparatu kontrolującego

Sposób przygotowania materiału roślinnego oraz sposób wykrywania i identyfikacja bakterii z gatunku Pectobacterium atrosepticum oraz bakterii z rodzaju Dickeya spp;
Nowoczesna szczepionka na paramyksowirozę gołębi;
Analiza metaboliczna mikrokonsorcjum pięciu szczepów bakteryjnych o zweryfikowanym eksperymentalnie potencjale biologicznej ochrony roślin z wykorzystaniem innowacyjnej techniki BIOLOG EcoPlates i GEN III;
Ocena właściwości farmakokinetycznych związków cytotoksycznych z cyjanobakterii w wybranych testach in vitro ADME;
Innowacyjna technologia oczyszczania i dezynfekcji powietrza w pomieszczeniach zamkniętych;
Innowacyjna terapia fagowa zastępująca antybiotykoterapię w hodowli zwierząt
Innowacyjna technologia umieszczania obcych antygenów na powierzchni cząsteczek.

Inkubator Innowacyjności

Od 2017 roku zespół CTT UG realizował projekt Inkubator Innowacyjności+ (Międzyresortowy projekt Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach działania pozakonkursowego „Wsparcie zarządzania badaniami naukowymi i komercjalizacja wyników prac B+R w jednostkach naukowych i przedsiębiorstwach”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 Działanie 4.4)

Budżet programu MNiSW wyniósł łącznie 50 mln zł, a 3 750 000 zł z tej puli trafiło do konsorcjum trójmiejskich uczelni: Uniwersytetu Gdańskiego, Politechniki Gdańskiej, Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego oraz spółki celowej PG Excento Sp. z o.o.

Środki, z projektu będą przeznaczone zostały głównie na prace przedwdrożeniowe w zakresie badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych. W ramach tych prac zostaną wykonane m.in. dodatkowe testy laboratoryjne, które mają przybliżyć wyniki badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych do komercjalizacji oraz analizy i raporty. W szczególności zmonitorowany zostanie potencjał rynkowy wynalazków oraz przeanalizowana zostanie ich gotowość wdrożeniowa. Przeprowadzone zostaną także wyceny praw własności przemysłowej niezbędne do opracowania projektów komercjalizacji.

Starbios 2

W 2016 roku Uniwersytet Gdański wraz z 11 partnerami z Europy, USA i Brazylii otrzymał dofinansowanie w ramach programu Horyzont 2020 na projekt STARBIOS 2 Structural Transformation to Attain  Responsible BIOSciences. W ramach struktur Uniwersytetu Gdańskiego w projekcie bierze udział Międzyuczelniany Biotechnologii UG i GUMed oraz Centrum Transferu Technologii UG.

Ideą projektu jest opracowanie i wdrożenie w wybranych instytucjach naukowych prowadzących badania w dziedzinie szeroko rozumianych nauk biologicznych, chemicznych i biotechnologicznych indywidualnych planów działania, umożliwiających zmiany strukturalne w zakresie odpowiedzialnych badań i innowacji.

Intterreg Baltic Sea Region

Od 2016 roku Uniwersytet Gdański był partnerem w projekcie ALLIANCE finansowanym z programu INTERREG BSR. Projekt gromadzi partnerów z regionu Morza Bałtyckiego zajmujących się i zainteresowanych tzw. błękitną biotechnologią. Projekt ALLIANCE połączył kompetencje instytucji z 10 krajów europejskich: Niemiec, Szwecji, Finlandii, Estonii, Danii, Litwy, Łotwy, Portugalii, Wielkiej Brytanii oraz Polski.

Projekt polega na współpracy instytucji badawczych, laboratoriów, parków technologicznych i firm, która zapewni szeroki dostęp do wiedzy, infrastruktury i usług niezbędnych do rozwoju innowacyjnych produktów na bazie zasobów morskich Ze strony Uniwersytetu Gdańskiego w projekt zaangażowany jest Wydział Oceanografii i Geografii, Międzyuczelniany Wydział Biotechnologii UG i GUMed, Gdańskie Centrum Zasobów Biologicznych i Centrum Transferu Technologii.

INKUBATOR INNOWACYJNOŚCI 4.0

CELEM PROGRAMU INKUBATOR INNOWACYJNOŚCI 4.0 BYŁO:

Wsparcie procesu zarządzania wynikami badań naukowych i prac rozwojowych, w szczególności w zakresie transferu, wdrożenia i komercjalizacji poprzez podnoszenie gotowości technologicznej (wg. skali TRL) rozwiązań wytypowanych do realizacji w ramach prac przedwdrożeniowych. Realizacja programu powinna przyczynić się również do promocji osiągnięć naukowych, zwiększenia ich wpływu na rozwój innowacyjności oraz wzmocnienia współpracy między środowiskiem naukowym a otoczeniem gospodarczym.

PROJEKT JEST REALIZOWANY W KONSORCJUM:
Gdański Uniwersytet Medyczny (Lider), Uniwersytet Gdański (partner), Centrum Innowacji Medycznych Sp. z o.o. (partner).

OKRES REALIZACJI PROJEKTU:
01.07.2020-31.12.2023

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA DLA CAŁEGO KONSORCJUM:
2 823 900 zł

WYSOKOŚĆ DOFINANSOWANIA DLA UG:
1 358 900 zł, z czego 1 223 000 zł to dofinansowanie i 135 900 zł wkład własny.

W RAMACH PROJEKTU REALIZOWANE BĘDĄ TAKIE DZIAŁANIA, JAK:

  • inicjowanie i wzmacnianie współpracy środowiska naukowego z otoczeniem gospodarczym;
  • przygotowanie projektów komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych;
  • analiza wyników badań naukowych lub prac rozwojowych pod względem ich użyteczności praktycznej;
  • analiza potrzeb rynku w kontekście wyboru tematów badawczych;
  • prowadzenie bazy danych o realizowanych projektach badawczych;
  • analiza możliwości uzyskania ochrony patentów;
  • prowadzenie prac przedwdrożeniowych;
  • wsparcie ze strony brokerów innowacji;

Podczas realizacji projektu naukowcy zainteresowani komercjalizacją swoich osiągnięć naukowo-badawczych mogą starać się o sfinansowanie prac B+R. Głównym elementem projektu „Inkubator Innowacyjności 4.0” jest prowadzenie prac przedwdrożeniowych, w tym dodatkowych testów laboratoryjnych lub dostosowania wynalazku do potrzeb zainteresowanego nabywcy, przy czym koszt jednej pracy nie przekroczy 100 tys. zł.

W ramach projektu UG zostanie rozstrzygnięty Konkurs na Granty skierowany do autorów prac o najwyższym potencjale komercjalizacyjnym i gotowości wdrożeniowej.

KIEROWNIKIEM PROJEKTU PO STRONIE UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO JEST:
Katarzyna Gronowska – Dyrektor Centrum Transferu Technologii UG

TELEFON:
+ 48 725 994 411

E-MAIL:
katarzyna.gronowska@ug.edu.pl

Środki finansowe pochodzą z projektu pozakonkursowego „Wsparcie zarządzania badaniami naukowymi i komercjalizacja wyników prac B+R w jednostkach naukowych i przedsiębiorstwach”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014−2020 (Działanie 4.4).

Inkubator 4.0