Uniwersytet Gdański zacieśnia współpracę z biznesem. W wyniku podpisanej umowy o współpracy naukowo-badawczej z firmą Edusense S.A. – liderem innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych – powstaną nowe narzędzia dydaktyczne i publikacje wspierające edukację najmłodszych. Partnerstwo łączy wiedzę naukową z doświadczeniem rynkowym, otwierając nowy rozdział w kształceniu dzieci w zakresie programowania, logiki i kompetencji przyszłości.
Uroczyste podpisanie umowy odbyło się 9 października 2025 roku w Uniwersytecie Gdańskim. W wydarzeniu uczestniczyli: dr hab. Paweł Antonowicz, prof. UG – Prorektor ds. Rozwoju i Finansów Uniwersytetu Gdańskiego, Marek Marmołowski – Prezes Zarządu Edusense S.A., Mieszko Bisewski – Członek Zarządu Edusense, Marek Trojanowicz – współzałożyciel Edusense S.A., inicjator współpracy, a także dr hab. Justyna Siemionow, prof. UG, kierująca zespołem naukowym Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych UG. Całość przedsięwzięcia koordynuje Centrum Transferu Technologii UG.
Synergia nauki i biznesu
Współpraca pomiędzy uczelnią a firmą Edusense obejmie opracowanie nowych metodyk nauczania, przygotowanie publikacji edukacyjnych, a także testowanie i wdrażanie innowacyjnych narzędzi dydaktycznych w praktyce szkolnej. Uniwersytet wnosi do projektu swoje doświadczenie naukowe i dydaktyczne, natomiast Edusense zapewnia rozwiązania technologiczne oraz dostęp do środowiska nauczycieli praktyków.
– Uniwersytet Gdański od lat rozwija innowacyjne podejście do edukacji i badań naukowych. Współpraca z Edusense pozwoli nam nie tylko tworzyć nowoczesne narzędzia dydaktyczne, ale także wdrażać je w praktyce polskich szkół i przedszkoli. To przykład synergii nauki i biznesu, której efekty realnie wpłyną na jakość edukacji najmłodszych – powiedział dr hab. Paweł Antonowicz, prof. UG, Prorektor ds. Rozwoju i Finansów UG.
Nowe programy i publikacje
Najważniejszym elementem współpracy będzie opracowanie metodyki „Tworzę – odkrywam – rozumiem!”, która stanie się podstawą dydaktyczną programu „Uczymy dzieci programować i nie tylko” w roku szkolnym 2025/2026. W oparciu o tę metodykę powstaną trzy publikacje:
- „Zabawa, która buduje przyszłość” – ćwiczenia i scenariusze dla przedszkoli,
- „Myślenie zaczyna się od tworzenia” – materiały dydaktyczne dla klas 1–3,
- „Uczę się logiki z LoopIO” – nowatorski zestaw ćwiczeń rozwijających logiczne myślenie, oparty na nowym produkcie Edusense – wirtualnym robocie LoopIO.
W ramach umowy Edusense nieodpłatnie udostępni Uniwersytetowi swoje narzędzia, w tym roboty edukacyjne Genibot i Ozobot, a także zestawy materiałów dydaktycznych, które staną się podstawą badań i testów prowadzonych przez zespół akademicki.
Należy podkreślić, iż rezultatem współpracy będzie opracowanie nowej metodyki, która posiada potencjał natychmiastowego wdrożenia w praktyce dydaktycznej. Zostanie ona zastosowana w placówkach oświatowych, w których zatrudnieni są nauczyciele należący do społeczności skupionej wokół grupy Uczymy Dzieci Programować (ponad 40 tysięcy członków), co zapewni szerokie i szybkie oddziaływanie opracowanych rozwiązań.
– Naszą misją jest wspieranie dzieci w nauce przez zabawę i rozwój kompetencji przyszłości. Dzięki współpracy z Uniwersytetem Gdańskim łączymy naukę, badania i praktykę edukacyjną. Wierzymy, że razem stworzymy rozwiązania, które będą inspiracją dla nauczycieli i uczniów w całej Polsce – zaznaczył Marek Marmołowski, Prezes Zarządu Edusense S.A.
Perspektywa naukowców
Dla badaczy z Wydziału Nauk Społecznych UG, wśród których znajdują się także dr Patrycja Brudzińska oraz dr Katarzyna Wajszczyk, to szansa na praktyczne wykorzystanie wyników badań w obszarze pedagogiki. Współpraca z firmą Edusense daje możliwość tworzenia nowoczesnych koncepcji dydaktycznych, które będą testowane i wdrażane w placówkach edukacyjnych.
– Praca nad metodyką „Tworzę – odkrywam – rozumiem!” to szansa na wdrożenie nowoczesnych koncepcji dydaktycznych do codziennej praktyki szkolnej. Cieszymy się, że nasze badania znajdą zastosowanie w tak innowacyjnych produktach edukacyjnych, a uczniowie będą mogli uczyć się poprzez działanie, odkrywanie i samodzielne rozwiązywanie problemów – podkreśliła dr hab. Justyna Siemionow, prof. UG wraz z zespołem badawczym z Wydziału Nauk Społecznych UG.
Koordynacja i dalsze plany
Współpraca zakłada również wspólne poszukiwanie źródeł finansowania projektów badawczo-rozwojowych, realizację działalności eksperckiej oraz wzajemne promowanie wyników badań podczas konferencji i seminariów.
– Naszą rolą jako Centrum Transferu Technologii jest wspieranie naukowców w przekształcaniu wyników badań w praktyczne rozwiązania. Partnerstwo z Edusense to przykład, jak skutecznie można łączyć potencjał uczelni z doświadczeniem biznesu, by wspólnie rozwijać innowacje edukacyjne – zaznacza Katarzyna Gronowska, dyrektorka Centrum Transferu Technologii UG.
Porozumienie reguluje także zasady ochrony poufnych informacji oraz wzajemnego poszanowania praw autorskich i ochrony własności intelektualnej. Umowa jest kolejnym krokiem w budowaniu trwałych relacji uczelni z otoczeniem gospodarczym i w transferze wiedzy do praktyki społeczno-gospodarczej.

Od lewej: Katarzyna Gronowska – CTT UG, Marek Marmołowski – Edusense, Mieszko Bisewski – Edusense, dr hab. Justyna Siemionow, prof. UG, dr hab. Paweł Antonowicz, prof. UG, dr Marek Trojanowicz – Edusense, Tomasz Chyrek – CTT UG